Coaching bij hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit (of hooggevoeligheid) is inmiddels een redelijk bekend begrip maar nog niet voor iedereen. Kortgezegd betekent het dat een hoogsensitief persoon (een ‘HSP’), meer intens prikkels registreert en deze diepgaander verwerkt. Dit gebeurt op fysiek, emotioneel en sociaal vlak.

Hoogsensitiviteit is geen diagnose of ziekte en hoeft geen last te zijn. Het is simpelweg een zijnskenmerk (zit in de genen, 15-20% van de mensen is gevoeliger), maar zeker handig om mee om te leren gaan, want veel HSP’ers vinden het moeilijk om een gezonde balans te vinden qua energie en afstemming. Wat jammer is, want je hebt juist als HSP’er ook unieke en waardevolle kwaliteiten en kan genieten van wat je intense gevoel je kan brengen.

HSP’ers herkennen zich wellicht in het volgende:
– Mensen en sfeer goed aanvoelen, weten als er iets ‘onder water’ gaande is
– Langere tijd nodig hebben om indrukken te verwerken. 
– Snel inzicht in processen vanwege diepere reflectie
– Een rechtvaardigheids- en eerlijkheidsradar hebben
– Niet tegen (tijds)druk of stress kunnen
– Creatieve ideeën hebben en de details hierin meenemen
– Op zoek naar zingeving in werk en leven
– Hogere fysieke gevoeligheid van bijv. licht, kriebels/aanraking, geluid, pijn e.d.
– Gevoelig voor verandering, opnieuw aanpassen kost extra energie
– Diep geraakt en ontroerd kunnen worden (door bijv. films, kunst, natuur, eten etc.)

Hoogsensitief en hoogsensitiviteit: op zoek naar jouw eigen balans met coaching

Leren wat jouw natuurlijke balans is door weer te luisteren naar jouw gevoel!

Hoogsensitief en hoogsensitiviteit: Weer leren luisteren naar jouw gevoel met coaching

Wat is belangrijk voor HSP'ers?

Veel HSP’ers zijn bezig met ‘overleven’ in plaats van echt te leven. Dit komt omdat je je als HSP’er sneller aanpast/afstemt op je omgeving, je meer ‘open’ staat en er dus meer binnenkomt. Tegelijkertijd dan proberen volgens ‘hoge eisen’ of ‘verplichtingen’ te leven, van drukte op werk of in familie, om alles behalve jezelf in balans te houden. Dat kost  natuurlijk bakken met energie en maakt het als een last terwijl dat het niet hoeft te zijn.

Daarom is het zo ontzettend belangrijk voor jezelf te leren kiezen en zorgen.
Coaching kan je de rust bieden om stil te staan bij hoe de balans voor jou werkt, weer te leren luisteren naar je gevoel en waar je grenzen liggen. Jezelf niet te negeren maar juist je gevoel te durven volgen. Uiteindelijk zorgt dat er namelijk voor dat als jij in balans bent, je meer energie hebt, je makkelijker met (werk/leef) situaties om kan gaan en je moeitelozer door het leven beweegt.

Daarnaast geldt voor veel HSP’ers dat ze zich lang ‘anders’ hebben gevoeld, soms zelfs vaak te horen kregen dat ze ‘te’ gevoelig waren of dat men dacht dat er wat mis met ze was (of bijvoorbeeld misdiagnoses krijgen), waardoor HSP’ers op lange termijn dit zelf ook zijn gaan denken en de zelfverzekerdheid ver te zoeken is. Het is dan zo fijn om te ontdekken dat hoogsensitief zijn geen kwaal of ziekte is en dat het juist goede kanten heeft en je veel kan brengen. Jezelf en je kracht op zoeken d.m.v. coaching kan dan erg helpen om weer zeker, fijn en zinvoller in het leven te staan.

Wat coaching je kan brengen

Ook iedere HSP’er is weer anders, maar ten eerste is het natuurlijk handig een coach te hebben die weet hoe hoogsensitiviteit in elkaar zit en werkt en hoe je er beter mee om kan leren gaan.
Ik vind het belangrijk dat je weer terug bij jezelf komen, kan leren te accepteren dat het oké is hoe je bent en wens ik voor je dat je ook gewoon mag ‘zijn’ zonder dat het energie kost. En met coaching samen te zoeken wat je nodig hebt en wat dat betekent voor jouw dagelijkse leven. 
Dat je zoveel voelt, een deel van jou is en waardevol is.

De coaching is natuurlijk afhankelijk van je specifieke coachvraag en situatie. Gefocust op je gevoel, je energie, je lichaam, emoties en communicatie. Te leren effectief om te gaan met energie en prikkels en je eigen grenzen leren kennen en stellen. Maar ook om je gedachten of overtuigingen die in de loop van de tijd zijn ontstaan los te laten, waardoor je moeitelozer kan communiceren of werken en meer je vrije zelf kan zijn.
Ik gebruik hierbij o.a. biografische opdrachten, Voice Dialogue, NLP, bodyscan/focus, systemische (tafel)opstellingen en RET. Een mix van visuele en ruimtelijke oefeningen die goed voor HSP’ers werken. 

Coaching bij Hoogsensitief en hoogsensitiviteit: jouw gevoel weer als waardevol gaan zien